Tämänvuotinen kilpailu ajetaan autosuunnistuksen Pohjoismaiden Suomen toisena osakilpailuna ja kolmantena SM-osakilpailuna sekä kansallisena kilpailuna alemmissa B- ja C-luokissa.
Nordic Autonavigation Championship (NAC) on jatkoa Kansainvälisen Autoliiton (FIA) North European Zone (NEZ) -sarjalle. Autosuunnistus ei kuulu virallisesti FIAn hallinnoimiin autourheilulajeihin, josta syystä tälle vuodelle on tehty sarjan nimenmuutos.
Ensimmäinen Oskarin Yöajo on ajettu 50 / 60 -lukujen taitteessa. Kilpailun erikoisuus on ollut se, että se ajettiin aina Oskarin päivänä 1.12. viikonpäivästä välittämättä. Arvokilpailuvuosina, kuten tänä vuonna, perinteestä on luovuttu.
Autosuunnistuksen alkuaikoina aina vielä 90-luvulle lajia kutsuttiin ST-ajoksi eli suunnistus- ja tarkkuusajoksi, jota se edelleenkin on, koska karttaan piirretyllä reittiviivalla pitää pysyä ja vielä aikataulussa. Jalkaisin tapahtuvasta suunnistuksesta laji eroaa mm. niin, että rasteja ei ole merkitty karttaan, vaan autosuunnistuksessa ajettava reitti on karttaan piirretty ja jos kilpailija pysyy tarkasti reittiviivalla, ”rastit” löytyvät reitin varrelta ennalta ilmoittamista paikoista.
Lauantaina 9.9. ajettavan kilpailun kilpailukeskuksena toimii Holiday Club Vierumäki, josta ensimmäiset autot lähtevät reitille noin klo 15 ja viimeiset autot noin klo 19. Taukopaikkana toimii Vierumäen Matkakeidas. Maaliin autot saapuvat klo 17.30 alkaen ja viimeisten autojen pitäisi olla takaisin viimeistään 22.30. Käytännössä koko kilpailu ajetaan noin 15 kilometrin säteellä kilpailukeskuksesta. Kilpailuun odotetaan osallistuvan noin 70 kilpailuparia, joista noin 15-20 on ruotsalaisia ja tanskalaisia.
Kilpailua ennen osallistujien autot katsastetaan kilpailukeskuksen välittömässä läheisyydessä. Autosuunnistuksessa käytettävät autot ovat ajoneuvoasetuksen mukaisia määräaikaiskatsastettuja autoja, joilla ei ole rallin tapaan renkaiden tai valojen erivapauksia. Kilpailussa ajetaan siirtymäluontoisia osuuksia normaalin liikenteen seassa, mutta varsinaiset suunnistusosuudet ovat paikoissa, joissa ei muuta liikennettä juuri ole eli esimerkiksi soramontuilla, teollisuusalueilla, yksityisillä metsäalueilla.
Kilpailun ratamestarit Leena Sihvo, Antti Nousiainen ja Raimo Vennola, jotka asuvat Heinolassa ja Lahdessa, ovat kartoittaneet ja suunnitelleet reittiä viime kevättalvesta saakka. Aikaiseksi on saatu monta mielenkiintoista ja vaihtelevaa jaksoa, joiden välillä ajettavat siirtymäosuudet ovat melko lyhyitä. Näin ollen kilpailijoille on tiedossa tiivis ja tarkkaa suunnistusta vaativa noin kahden ja puolen tunnin mittainen kilpailu. Alueen maanomistajat ovat olleet hyvin myötämielisiä omistamiensa alueiden käytölle, mistä kilpailun järjestäjät haluavat esittää lämpimät kiitokset.
Perjantaina 8.9. ajetaan Suomen tämän vuoden ensimmäinen NAC-osakilpailu ja samassa yhteydessä kansallisen B-luokan cup-osakilpailu. Tämän kilpailun järjestäjä on Mikkelin Urheiluautoilijat ry. Kilpailun lähtö ja reitti ovat Kouvolan pohjoisosissa. Tuloslaskenta on kuitenkin samassa paikassa kuin lauantainakin eli Holiday Club Vierumäellä. Iso osa kilpailijoista osallistuu molempiin kilpailuihin ja majoittuu Vierumäellä.