Heinolan matkailukesä yltää lähes yhtä kovalle tasolle kuin viime vuonna, mutta jää useissa kohteissa selvästi koronaa edeltäneistä vuosista. Useat pienet yritykset tekevät sen sijaan uusia kävijäennätyksiä.
Vierumäki Sports Oy:n toimitusjohtaja ja Lahti Regionin hallituksen puheenjohtaja Peter Gabrielsson kertoo, että huhtikuusta juhannukselle saakka tehtiin hänen johtamassaan yhtiössä jopa hiukan parempaa tulosta kuin viime vuonna.
-Toki tiesimme, että osa suomalaisista lähtee ulkomaille heti, kun siihen tulee mahdollisuus, mutta toisaalta kallis bensa jarrutti varmasti matkailua Lappiin. Siksi odotimme juhannuksen jälkeiseltä ajalta parempaa kuin mitä heinäkuun loppuun mennessä toteutui, selvittää Gabrielsson.
Keväällä yllettiin majoituksen käyttöastelukemissa noin 65 prosenttiin ja keskikesän jälkeen on jääty 60 prosenttiin.
Iso loikka eteenpäin
Vierumäki Sports Oy on edennyt hyvin aikataulussa. Seuraavaksi kunnostetaan Vierumäki Areena, jonka sisätilojen purkutöitä tehtiin jo heinäkuun aikana. Urheilukenttää ehostetaan vaiheittain, mutta Kaskela ja Country Club ovat yhä piirustuspöydällä.
-Käytimme viime vuonna 17 miljoonaa euroa kunnostustöihin ja tänä vuonna noin 7 miljoonaa euroa. Kaikkinensa olemme kolmen vuoden aikana ottaneet ison loikan eteenpäin rakennuskustannusten kasvusta huolimatta. Ensi vuoden alussa on aika katsoa miltä maailma näyttää, tuumii Gabrielsson.
Remonttilistalla ovat vielä Kaskelan ja Country Clubin lisäksi uimahalli ja muutama rantamökki. Lisäksi Vierumäki Sports Oy:llä on valmiudet vuokrata golfyhtiöiden mahdollisesti rakennuttamasta harjoitushallista aikoja, jos golffareiden kovasti odottamaan harjoitusolosuhteiden parantamiseen päätetään ryhtyä panostamaan.
Syksylle varauksia
Holiday Clubin toimitusjohtaja Maisa Romanainen on erityisen tyytyväinen Vierumäen yksikön ravintolatoiminnan kehitykseen. Muutoin Vierumäki jää ketjukeskiarvon alle käyttöasteissa ja tätä selittää muiden paikkojen kylpyläetu. Päätöksiä Vierumäen kylpylästä odotetaan syksyn aikana. Rakennuskustannusten nousu on tuottanut tuntuvasti lisää työtä.
-Saimme keväällä käyttöön kolmannen rivitalon ja sen lomaviikkoja myytiin erittäin hyvin. Golffarit täyttävät hotellia hyvin elokuussa ja syksylle on tullut yrityksiltä hyvin varauksia, toteaa Romanainen.
Heinola löydetty
Pienemmissä matkailukohteissa matkailijoita on nähty vieläkin enemmän kuin viime vuonna. Hyviä talouslukuja kirjaavat mm. Harjupaviljongin yrittäjä Anne Koski, rantakylpylän yrittäjä Martti Pöyhönen ja Heinäsaaren leirintäalueen toimitusjohtaja Elina Hynninen.
-Nyt voi sanoa, että Heinola on löydetty. Meillä kävi päivittäin satoja ihmisiä, sanoo Anne Koski ja harmittelee sitä, että parkkipaikka on aivan liian pieni.
Elina Hynninen on puolestaan erittäin tyytyväinen kesäkuukausiin.
-Heinäkuussa oli paikka täynnä koko kuukauden, Elina Hynninen toteaa.
-Rannalla näkyi se, että porukoita lähti ulkomaille heinäkuussa, mutta muutoin palvelujen kysyntä kasvoi hyvin, sanoo puolestaan Martti Pöyhönen.
Teksti ja kuva: Jari Niemi HU