Heinolassa on käyty viime aikoina vilkasta keskustelua joukkoliikenteen tilasta ja sen vaikutuksista paikallisten arkeen. Kaupunkilaisten huoli on ymmärrettävä, sillä vielä joitakin vuosia sitten linja-autoilla pääsi kätevästi sekä Helsingin vilinään että Mikkelin ja Kuopion seuduille lähes tunnin välein. Nyt tilanne on muuttunut radikaalisti. Lähes ainoana toimijana suoria vuoroja operoinut Onnibus on karsinut Heinolassa pysähtyviä bussivuoroja niin, että arkipäivisin Helsingistä kulkee enää vain kaksi suoraa yhteyttä. Mikkelin ja Kuopion suuntaan vuoroja ei ole lainkaan, vaikka kysyntää näillekin reiteille tuntuu ainakin somekeskustelun perusteella riittävän. Jyväskyläänkin suuntaavat bussit ohittavat Heinolan moottoritietä pitkin pysähtymättä.
Muutos pakottaa monet turvautumaan Lahden Seudun Liikenteen busseihin, jotta Lahdesta voisi jatkaa junalla tai toisen yhtiön vuoroilla muualle Suomeen. Koukkaaminen Lahden kautta saattaa kuitenkin pidentää matkustusaikaa huomattavasti, mikä tuntuu epäkäytännölliseltä. Aikataulujen yhteensovittaminenkaan ei aina toimi. Helsingin suunnasta Lahden matkakeskukselle saapuva juna voi olla asemalla vain minuuttia ennen bussin ilmoitettua lähtöaikaa, jolloin käytännössä bussiin on mahdoton ehtiä. Monesti sama tilanne toistuu toiseen suuntaan: Heinolaan suuntautuva bussi saapuu Lahteen niin, että juna on jo ehtinyt livahtaa kohti uusia raiteita. Tilanne on sitäkin harmillisempi, kun samaan aikaan kaikkialla painotetaan yksityisautoilun vähentämistä ja siirtymistä ympäristöystävällisempiin kulkumuotoihin.
Yksi merkittävä syy joukkoliikenteen muutoksiin on etätöiden yleistyminen, joka on vähentänyt etenkin työmatkojen tarvetta. Kun yhä useampi hoitaa työnsä kotoa käsin, linja-autojen käyttäjämäärät tippuvat, ja liikennöitsijät sopeuttavat aikataulujaan kaupallisesti kannattaviksi. Opiskelijat, ikäihmiset, autottomat nuoret, ympäristötietoiset matkaajat ja satunnaisesti pidemmälle suuntaavat kuitenkin tarvitsevat toimivia ja kohtuuhintaisia bussi- sekä junayhteyksiä.
Heinolan kaupungin päättäjillä on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa markkinaehtoiseen kaukoliikenteeseen, mutta paikallisliikenteen puolella heillä on liikkumavaraa. Olisi toivottavaa, että päättäjät ja liikennöitsijät istuisivat saman pöydän ääreen pohtimaan, miten eri kulkuvälineiden aikatauluja voisi sovittaa paremmin yhteen. Usein jo pienet siirrot lähtö- tai saapumisajoissa parantavat merkittävästi matkan sujuvuutta.
Pidemmällä tähtäimellä toimiva joukkoliikenne on merkittävä vetovoimatekijä, joka parantaa kaupungin elinvoimaa ja kilpailukykyä. Aikataulujen on tuettava sujuvaa kulkemista niin lähelle kuin kauas, jotta kynnys luopua omasta autosta madaltuisi. Näin pienilläkin paikkakunnilla elämä pysyy vireänä – ja bussiin ehtiminenkin tuntuu taas mahdolliselta.
Jussi Varjo
Kirjoittaja on Heinolan Uutisten päätoimittaja.