Kuvassa vasemmalta Mika Järvinen ja Mikko Tukonen. Kuva: Marko Latvanen.

Vuonna 1985 Kaliforniassa perustettiin tällä hetkellä maailman suurin bisnessuositusten välittäjäorganisaatio BNI. Nyt lähes 40 vuoden perustamisen jälkeen konsepti rantautui Heinolaan ja Vierumäelle.

Lyhenne BNI tulee sanoista Business Network International. BNI:n kantavana ideana on auttaa kasvattamaan kunkin ryhmän yrityksen liiketoimintaa verkostoitumalla ja suosituksia jakamalla. BNI toimii 76 maassa ja Suomessa toimintaa on ollut vuodesta 2008 lähtien. Toimintaa on yli 20 paikkakunnalla.

Heinolan ryhmän vetäjä ja BNI:n aluejohtaja Mikko Tukonen kertoo, että Heinolaan on yritetty
saada ryhmää kokoon jo muutaman vuoden ajan. Nyt kasassa on 22 yritystä, joista Heinolasta on
noin puolet. Niin kutsutun hybridimallin mukainen ryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa livenä Vierumäellä ja muutoin tiistaiaamuisin online -kokouksissa. Suomessa ryhmiä on kaiken kaikkiaan reilut 30, ja yrityksiä on mukana lähes tuhat.

Ryhmässä mukana oleva yrittäjä ja ammattivalmentaja Mika Järvinen uskoo, että kokoontumisten pitopaikaksi vakiintunut Vierumäki on auttanut ryhmän kokoon saamisessa. Keskeinen sijainti muidenkin kuin Heinolan keskustassa sijaitsevien yritysten kannalta onkin houkutellut mukaan jäseniä maantieteellisesti laajalta alueelta. BNI Online Gladiators Päijät-Häme -nimellä kulkevassa ryhmässä painottuu hyvinvointi- ja sporttiteema. Järvisen mukaan yrittäjien omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin kiinnitetään ylipäänsä liian vähän huomiota.

-Pyrimme tuomaan jokaiseen kokoontumiseen pieniä tietoiskuja ja teemoja, miten hyvinvointia voisi parantaa.

Järvinen tietää mistä puhuu, sillä hän on toiminut lukuisten eri urheilulajien valmentajana yli 40 vuoden ajan.

Hän kertoo, että kokousten yhteydessä voidaan järjestää esimerkiksi ohjattua liikuntaa yhdessä Vierumäen kanssa.

Luottamus avainasemassa

Suosittelun voimaan luottavan BNI:n toiminta perustuu luottamukseen.

-Suosittelu kasvaa, kun luottamus kasvaa. Kun luottamusta on syntynyt riittävästi, voit laittaa oman maineesi vaakalaudalle, Mikko Tukonen tiivistää suosittelemisen idean.

Jokaisessa BNI-ryhmässä on vain yksi yrittäjä per toimiala tai kohderyhmä. Näin vältetään ryhmän sisäinen kilpailu. Eri ryhmät tekevät myös tiivistä yhteistyötä paitsi kansallisella, myös kansainvälisellä tasolla.

Sekä Tukonen että Järvinen korostavat, että BNI ei ole mikään yrittäjien salaseura. Mikko Tukonen kertoo, että tietoa jaetaan avoimesti ja että ryhmissä voi vierailla ilman liittymispakkoa. Kaikki kasvuhakuiset yritykset tai henkilöt ovat aina tervetulleita tutustumaan ja verkostoitumaan.

Tukosen mukaan suurin osa BNI-ryhmien jäsenistä, noin 80 prosenttia, on pieniä mikroyrityksiä. Suurimmat mukana olevat yritykset ovat pörssiyrityksiä. Erilaisia toimialoja organisaatiossa on edustettuna Suomessa jo yli 200.

Tukonen kertoo, että BNI-toiminta on hyvin organisoitunutta ja suunniteltua.

-Käytössä on maailmanlaajuisesti sama ja tarkkaan mietitty konsepti, johon paikallisesti toimivat ryhmät tuovat oman mausteensa. Aika on jokaiselle yritykselle tärkeää, siksi tehokkuus ja laatu korostuvat kaikessa tekemisessä.

Teksti: Jussi Varjo HU

Jaa tämä:
Kategoria: Paikallisuutiset