Digihelpparit tarjoavat maksutonta, matalan kynnyksen digitukea. Vuonna 2019 kehitetylle toiminnalle on riittänyt kysyntää.
Jyränkölän alakerran ATK-luokassa käy vilinä, vaikka kansalaisopiston kurssit ovat jutunteko hetkellä syyslomalla. Käynnissä on joka viikkoinen Digihelpparit -tuokio, jossa vapaaehtoiset digihelpparit avustavat kävijöitä erilaisissa teknisissä ongelmissa niin tietokoneisiin, tabletteihin kuin älypuhelimiinkin liittyen.
Kolmatta kertaa Digihelppareilta tukea hakemaan tullut Anne Henttonen pähkäilee tällä kertaa nettiosoitteen kanssa.
-Täytyisi päästä äänestämään paras taloyhtiö -kilpailussa, mutta äänestyslomake ei aukea, Henttonen kertoo.
Jo viitisentoista vuotta tietokoneen omistanut Henttonen pitää vääränä sitä, että palvelut ovat yhä enenevissä määrin siirtyneet nettiin.
-Meidänkin taloyhtiössä on paljon vanhoja ihmisiä, joille nämä asiat eivät ole tuttuja, Henttonen päivittelee.
Henttosta tämän nettiongelman kanssa avustanut digihelppari Olavi Savutie on samoilla linjoilla.
-Se tekee kaikesta vaikeampaa, Savutie tiivistää ajatuksensa palveluiden siirtymisestä verkkoon.
Henttosen ystävätär, Anja Torppala on löytänyt tiensä digihelppareiden avun piiriin Henttosen kautta. Tällä kertaa Torppala tutkii uuden puhelimensa saloja yhdessä digihelpparina toiminnan alusta toimineen Tuula Korhosen kanssa.
-Minulla on uusi puhelin, jonka kanssa tulin hakemaan oppia, Henttonen kertoo. Päällimmäisenä ratkottavana oli sähköpostiin liittyvät kysymykset.
Tuula Korhonen kertoo tyypillisimpien digihelppareiden eteen tulevien ongelmien koskettavan juuri älypuhelimia tai tabletteja.
-On hankittu uusi puhelin, jonka kanssa tarvitaan neuvoja, Korhonen tiivistää.
-Monen kohdalla kyseessä on elämän ensimmäinen älypuhelin.
Digihelpparit-toiminnalle ominaista on, että vapaaehtoiset neuvovat asiakasta, mutta eivät tee asiakkaan puolesta. Tämä näkyy nopealla vilkaisulla ympärilleen: Jokaisessa pöydässä vapaaehtoinen digihelppari katsoo ja neuvoo vierestä, kun tukea hakemaan tullut asiakas itse tekemällä ratkoo ongelmaa ja oppii samalla uutta.
Digihelpparit tunnettiin aluksi HeiMo-helpparit nimellä. Heinolan kansalaisopiston Digi- ja perustaitohankkeessa vuonna 2019 kehitetty toiminta juurtui hankkeen päätyttyä osaksi Jyränkölän vapaaehtoistoimintaa vajaat kaksi vuotta sitten. Hankkeessa koulutettiin kaikkiaan 30 vapaaehtoista digivälittäjää. Jo tuolloin toiminnassa mukana ollut Mediapajan ohjaaja Jorma Kettunen kertoo Digihelppareiden torstaisen tuokion tavoittavan viikoittain vaihtelevasti noin 2–12 kävijää. Hänkin nostaa yleisimmiksi ongelmiksi nimenomaan mobiililaitteiden ongelmat.
-Tyypillisesti laitteen tallennustila on loppu, Kettunen kertoo.
Useimmiten asiakkaan tietotekniseen ongelmaan löytyy ratkaisu digihelppareiden avulla. Hankalammat erikoistapaukset eivät kuitenkaan ratkea yhden tunnin aikana.
-Erikoistapaukset ohjaamme suoraan Mediapajalle, Kettunen kertoo.
Aivan ATK-luokan vieressä sijaitseva Jyränkölän Mediapaja tarjoaa ajanvarauksella apua tietoteknisissä ongelmissa. Helppareiden toiminnasta poiketen Mediapajalta saatava apu on maksullista. Pajan osaavien nuorten käsissä kinkkisemmätkin ongelmat tulevat kuitenkin ratkaistua.
Digihelpparit Jyränkölän ATK-luokassa torstaisin klo 13–14. Digihelpparit-toiminnasta lisätietoja saa Jyränkölän Tuttiksen vapaaehtoistyön välityksen numerosta, 044 797 2429. Mediapajan tarjoamasta tuesta lisätietoja voi tiedustella numerosta 044 797 2436.
Jyränkölän Setlementti kustantaa Heinolan Uutisia.
Teksti: Jussi Varjo HU
Kuvat: Antti Eskola