Paikalliset taksiyrittäjät Mika Shepherd ja Juha Peltonen ovat tehneet ensimmäiset askeleet Heinolassa sähkötakseihin siirtymisessä. Yritykset ovat ottaneet käyttöönsä kaksi kokonaan sähköllä toimivaa taksia.

-Yritämme pysyä kehityksessä mukana. Päästötön sähköauto on hankintahinnaltaan ja vakuutusmaksuiltaan hieman hintavampi kuin vastaava perinteinen polttomoottorikäyttöinen. Sitä vastoin auton päivittäinen käyttö on nykyisilläkin sähkön hinnoilla ilahduttavan edullista, toteaa Mika Shepherd.

-Marraskuun lopusta olemme harjoitelleet sähköautoilua, kertoo taksinkuljettaja Markku Särkelä, joka toimii toisen sähköauton pääasiallisena kuljettajana. Hänen mukaansa autolla on miellyttävä ajaa ja tarvittaessa latauspaikat löytyvät tien päällä helposti.

Asiakkaat ovat ottaneet täyssähköiset autot mielenkiinnolla vastaan. Pakkasella toimintasäde pienenee melkoisesti, mutta Särkelän mukaan sen kanssa tulee toimeen hyvällä ajosuunnittelulla. Kyytejä ei ole tarvinnut jättää tyhjän akun vuoksi ajamatta. Erityisen miellyttävä ominaisuus on talviaikaan auton nopea lämpiäminen.

Hyvät puolet sähkötakseissa eivät jää ainoastaan pienempiin kuluihin, sillä sote-kyydeistä maksetaan päästöttömälle autolle enemmän kuin perinteiselle polttomoottoriautolle. Lisämaksu nostaa kilometrituloja noin 10 prosenttia. Shepherd uskoo, että samanlainen käytäntö tulee lähitulevaisuudessa myös Kela-kyyteihin.

-Näyttää siltä, että julkisia kuljetuksia halutaan ohjata tähän suuntaan.

Sähkötakseilla ei kuitenkaan ainakaan vielä ole erillistä valintamahdollisuutta, mutta toiveita tietynlaisesta taksista voi aina esittää.

Särkelän mielestä toriremontissa olisi voitu edistää tätä sähkötakseihin siirtymistä asentamalla latauspiste taksitolpan yhteyteen.

-Arki helpottuisi, jos tolpalla odotteluun menevän ajan voisi hyödyntää lataamalla.

Särkelä uskoo, että Suomessa tullaan siirtymään pelkkiin sähkötakseihin kymmenen vuoden sisällä.

-Muutosnopeus tulee riippumaan valtiovallan päätöksistä, miten vähäpäästöisiä autoja suositaan ja perinteisiä mahdollisesti ”rankaistaan”. Kehitysaskeleet akkutekniikassa ja latausinfrassa tulevat myös vaikuttamaan asiaan.

Teksti ja kuva: Olli Laakso

Jaa tämä: