Koronan kurittamalla kulttuurialalla heräämässä varovainen toivo.
Hyvä uutinen: Lahden kaupunginteatteri ei ole kokonaan kiinni helmikuussa, koska Kolmea iloista rosvoa esitetään 3.-luokkalaisille osana opetusta. Kevätkausi päässee alkamaan 4.3., jolloin jo aiemmin ensi-illan saaneet Waitress-musikaali ja Kulta, ollaan kotona -näytelmä pääsevät näyttämölle. Myös yksi ensi-ilta on tulossa 4.3.: Taisto Reimaluodon esittämä monologi Onnellisinta on olla onnellinen. Se kertoo ITE-taiteilijasta ja erakosta Elis Sinistöstä (1912–2004), joka harjoitti omintakeista, ihmisrakkauteen perustuvaa ajatteluaan. ”Puolitoistatuntinen on yhtä ilon hyrinää” kommentoi Helsingin Sanomat kantaesitystä viime syksynä Taisto Reimaluodon 60-vuotispäivän kunniaksi.
Ennakoitavuus on elinehto
Esittävän taiteen ja tapahtuma-alan toimijat ovat jo pian kahden vuoden ajan joutuneet sopeuttamaan toimintaansa poikkeusoloihin, ja tulevaisuus näyttäytyy kuin hämärässä suunnistaisi. On epäselvää, milloin esitykset, konsertit ja tapahtumat ovat mahdollisia ja millä tavalla. Teatterin katsomossa istuminen ei ole vaarallisempaa kuin ravintolassa tai junassa istuminen – rajoitusten ei tule enää kohdistua epäoikeudenmukaisesti.
Iso laiva ei käänny hetkessä
Ulkopuolisen on vaikea käsittää, miten suuresta työmäärästä on kysymys esityskalentereiden uudelleen järjestämisessä tai ensi-iltojen siirroissa. Suuret teatterit kuten Lahden kaupunginteatteri toimii suunnitelmallisesti muutaman esityskauden ”etuajassa”. Sopimukset on tehty sekä näytelmistä että vierailevien ohjaajien ja näyttelijöiden kanssa. Lavastukset, puvustukset, lehtimainokset, esitteet ja muut painotuotteet, markkinointikampanjat, myydyt ja varatut liput; loputon määrä työtä, joka nyt tulee turhaksi. Toki lavasterakennelmat ja puvut käytetään, jos ja kun ensi-illan siirto onnistuu seuraavalle kaudelle. Esitykset valmistuvat noin sadan työntekijän voimin, jotka edustavat 40 eri ammattinimikettä. Kyseessä ei ole mikään pieni ”tuotantolaitos”. Uskolliset asiakkaat ovat vaihtaneet lippujaan aina seuraavaan mahdolliseen esitykseen, joku jopa viisikin kertaa!
– Kevään esityksiä peruttiin ja kaksi keväälle suunniteltua ensi-iltaa lykättiin syksyyn jo toistamiseen koronarajoitusten takia. Teatterit joutuvat tekemään päätöksiä sumussa, koska ei ole tietoa siitä, millä aikataululla rajoituksista päästään, Lahden kaupunginteatterin johtaja Ilkka Laasonen harmittelee ja kuvaa äkkipäätöksiä tempoileviksi.
– Teatteri luonnollisesti haluaa, että sen uudet, isot tuotannot, eli Kostonkierre ja Rouva C., saavat mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja katsojia. Siksi ensi-illat olivat varminta siirtää syksyyn. Eero-näyttämön remontti alkaa 4.4., joten rajoitusten myötä esityskausi olisi ollut pienellä puolella vain yhden kuukauden mittainen, kertoo Laasonen.
– Jos esityskausi jää keväällä kovin lyhyeksi, esitys helposti unohtuu katsojilta kesän aikana. Syksyllä iso tuotanto saa ansaitsemansa huomion.
Tulonmenetykset huippuluokkaa
Nykyinen sulkutila aiheuttaa valtakunnallisesti teatterin, tanssin, sirkuksen ja musiikin alan yhteisöille noin 22 miljoonan euron tulonmenetykset, jos ja kun sulkutila jatkuu helmikuun 2022 loppuun. Myös koko alan toiminnan epävarmuus heijastuu lipunmyyntiin ja muuhun tulonhankintaan. Kulttuuri- ja tapahtuma-alan toiminta synnyttää laajemmallekin talouteen leviäviä kulutuksen ja työllisyyden vaikutuksia. Taide ja kulttuuri sekä luova toiminta ovat keskeinen motiivi matkailulle maailmanlaajuisesti.
Alan tulonmenetykset perustuvat Suomen Teatterit ry:n, Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n ja Teatterikeskus ry:n sekä Music Finlandin kokoamiin tietoihin.
– Lahden kaupunginteatterin esityksiä peruttiin keväältä 2021 lähes sata. Vuoden 2020 esityksiä peruttiin 130, kun koronasulku alkoi 13.3.2020, kertoo tuotantosuunnittelija Stina Saanila.
Teksti ja kuva: Jetta Kuitunen