Ihmisten ilmasto- ja ympäristötietoisuus on kasvussa. Ilmastonmuutos ja ilmaston lämpeneminen ovat tunnustettuja tosiasioita, ja monet pitävät tärkeänä näihin ongelmiin puuttumista. Valitettavasti se ei kuitenkaan näy ihmisten kulutustottumuksissa. Tänäkin jouluna erilaista tavaraa leluista elektroniikkaan ja vaatteista sisustustuotteisiin ja muihin tekstiileihin kääritään lahjapaketteihin valtavat määrät. Joukkoon mahtuu toki todellisia tarpeitakin. Rikki menneen pesukoneen tilalle on ostettava uusi.
Vastuuta vastuullisesta kuluttamisesta olisi sälytettävä entistä enemmän kuluttajien ohella myös tuotteiden valmistajille. Etenkin elektroniikassa ja vaatteissa törmää yhä useammin tuotteisiin, joiden kestävyys on luokattoman huonoa. Halvalla ei saa hyvää ja laadukasta on paljon kuultu lausahdus. Valitettavasti välillä sama pätee myös kalliimpiin tuotteisiin. Tavallinen kuluttaja ei voi olla pohtimatta sitä, että tehdäänkö tuotteista tarkoituksella huonolaatuisia ja lyhytikäisiä, jotta ihmiset kuluttaisivat enemmän?
Toki ihmisillä itselläänkin on vastuuta. Niin sanottu pikamuoti on yleistynyt Suomenkin markkinoille tulleiden kansainvälisten muotiketjujen ja verkkokaupan myötä. Moni ostaa naurettavan halvan vaatteen käyttääkseen sitä yhden ainoan kerran. Toiset saattavat uusia puhelimensa vuosittain uuden mallin tullessa markkinoille. Tämä siitäkin huolimatta, että vanha puhelin toimisi vielä täysin hyvin eikä uusi malli todellisuudessa tarjoaisi kovin paljoa lisäarvoa.
Kuluttaminen osaltaan pitää talouden rattaat pyörimässä, mutta senkin voi tehdä vastuullisesti. Kun kuluttajat vaativat vastuullisempia vaihtoehtoja, tulevat valmistajat niitä myös tarjoamaan. Muutos vain vie aikaa.