Päijät-Häme on yhtenä Suomen ensimmäisistä matkailualueista selvittänyt oman alueensa matkailijoiden jättämän hiilijalanjäljen osana vastuullisen matkailun kehittämistä. Työ sekä ilmastoviisaamman että ympäristövastuullisemman matkailun puolesta on jo käynnistetty.
Lahden Seutu – Lahti Region Oy on selvittänyt Suomen ensimmäisten matkailualueiden joukossa matkailijoiden Päijät-Hämeeseen jättämän hiilijalanjäljen (TAK Research*, nyk. Visitory Oy). Alueelle vuonna 2022 tehtyjen matkojen yhteenlaskettu hiilijalanjälki oli noin 107 tonnia hiilidioksidia (CO2). Määrä vastaa 10 750 suomalaisen keskimääräistä vuotuista hiilijalanjälkeä. Päijät-Hämeen matkailun hiilijalanjäljestä 96 % tuli kotimaan matkailijoista. Yli puolet matkailijan jättämästä hiilijalanjäljestä aiheutuu heidän liikkumisestaan alueelle tai alueen sisällä.
Keskimäärin kotimaisen matkailijan hiilijalanjälki Päijät-Hämeessä oli 37 kg hiilidioksidia ja ulkomaalaisen 58 kg. Ulkomaisten matkailijoiden suurempaa matkakohtaista hiilijalanjälkeä selittää esimerkiksi heidän pidempi viipymänsä alueella. Suhteessa matkailijoiden käyttämään rahamäärään ulkomaiset matkailijat ovat kuitenkin huomattavasti “hiilitehokkaampia” kuin kotimaiset matkailijat, sillä he jättivät Päijät-Hämeeseen 8,60 euroa jokaista hiilidioksidikiloa kohden, kun taas kotimaiset matkailijat jättivät 2,90 euroa.
Liikenteen päästöjen pienentäminen on yksi tehokkaimmista keinoista pienentää matkailun hiilijalanjälkeä. Esimerkiksi edestakainen matka Helsingistä Lahteen junalla, säästää päästöjä 23,5 kg henkilöä kohden verrattuna bensakäyttöiseen henkilöautoon. Sähköauto Espoosta Vierumäelle puolestaan 89 kg vähemmän verrattuna samaan matkaan bensa-autolla.
-Kannustamme kaikkia Lahden seudulle saapuvia matkailijoita käyttämään julkista liikennettä ja käyttämään esimerkiksi täyssähköistä yhteiskäyttöautoa, toteaa tiedotteessa Lahti Regionin Arto Asikainen, joka koordinoi vastuullisen matkailun kehittämistä maakunnassa.
-Ymmärrämme myös, että liikenteen päästöjen vähentäminen vaatii kehitystä alueen julkisen liikenteen, vähähiilisten matkaketjujen ja ylipäätään liikenteen sähköistymisen osalta. Onneksi Lahden kaupungin saavutettavuus julkisen liikenteen avulla on kuitenkin huomattavasti parempi, kuin monen muun Suomen matkailukohteen, jatkaa Asikainen.
Liikenteen päästöjen lisäksi hiilijalanjälkeä voidaan pienentää muun muassa vierailijoiden viipymää pidentämällä ja tarjoamalla heille mahdollisimman vähäpäästöisiä ohjelmapalveluja. Näitä ovat esimerkiksi helposti toteutettavat luontoaktiviteetit, kuten kanootti-, patikointi- tai pyöräilyretket.
Kongressi- ja kokousmatkailussa Lahden seutu on panostanut mahdollisimman ilmastoystävällisten ja vastuullisten vaihtoehtojen suunnitteluun ja tarjontaan. Lahden seudun Vastuullisen kokouksen opas antaa esimerkkejä alueen hyvistä käytännöistä ja toimijoista, mutta tavoitteena on, että Lahden seutu profiloituu entistä vahvemmin ilmastoystävälliseksi kokouskohteeksi. Lähes kaikki alueen keskeiset matkailuyritykset tekevät jo ilmastotekoja ja ovat mukana valtakunnallisessa Sustainable Travel Finland -ohjelmassa.
-Yritysten hyvät teot, tehtiinpä ne vaikka lähiruokaa suosimalla, uusien energiatehokkaiden ikkunalasien asentamisella, siirtymisellä vihreään sähköön tai vähentämällä ruokahävikkiä ovat kaikki merkittäviä ilmastotekoja, jotka valitettavasti jäävät usein vain yritysten omaan sisäiseen tietoon. Haluamme tehdä näkyväksi yrittäjien jo tekemiä hyviä ilmastotekoja. Viestinnän kehittämisellä voimme yhteistyössä aktiivisesti vaikuttaa kokousmatkailijan valintoihin ja pienentää vieraidemme seudulle jättämää hiilijalanjälkeä, Lahti Regionin kokous- ja kongressimarkkinointipäällikkö Mirka Syvänen kertoo.
Matkailijoiden jättämän hiilijalanjäljen pienentäminen on yksi Päijät-Hämeen vuosiksi 2023–2030 laaditun Kestävän matkailun suunnitelman tavoitteista. Lahti Region on myös allekirjoittanut matkailun globaalin Ilmastojulistuksen, Glasgow’n julistuksen, joka sitouttaa allekirjoittajat puolittamaan hiilidioksidipäästönsä tällä vuosikymmenellä ja pyrkiä saavuttamaan hiilineutraalisuuden vuoteen 2050 mennessä. Maailman hiilipäästöistä noin 13% lasketaan matkailusektorin aiheuttamiksi.