Urheilu Kontti täyttää 60 vuotta.
Paikallisuus ja siihen liittyvä yhteiskuntavastuu ovat tammikuussa 60 vuoden ikään ehtineen Urheilu Kontin suuri tai jopa suurin voimavara. Näin arvioi kauppiaspariskunta Päivi Posio-Kukkonen ja Ilkka Kukkonen.
Yhteiskuntavastuuseen liittyy kauppiaspariskunnan mukaan asiakkaiden luottamus ja kaupan henkilökunnan valmius palvella mahdollisimman tasokkaasti.
– Kyse on vuorovaikutussuhteesta, jollaiseen pikkukaupungissa päästään paremmin kuin isoimmissa ympyröissä. Toki myös hinta-laatu -suhteen pitää olla kunnossa, sanoo Ilkka Kukkonen.
Hyvin toiminutta vuorovaikutussuhdetta todentaa se, että vuodesta 1962 asiakkaita palvellut Urheilu Kontti on yksi Heinolan vanhimmista yrityksistä ja kivijalkakaupoista kolmen vanhimman kärkiryhmässä.
– Vuorovaikutukseen liittyy myös se, että kuuntelemme herkällä korvalla asiakkaiden toiveita. Muutamme tarpeen mukaan myytävää tavaravalikoimaa ja pidämme kiinni tuotteiden tasokkuudesta ja takuista, toteaa Päivi Posio-Kukkonen.
Urheilu Kontti myi aikoinaan mm. veneitä, mopoja ja moottoripyöriä. Niiden kauppa on siirtynyt alan erikoisliikkeisiin kuten myös esimerkiksi golfvarusteet, joita Heinolassa myy Vierumäellä toimiva alan yritys. Urheilu Kontin myynnin vakioartikkeleita on koko 60 vuoden matkan ajan olleet mm. urheiluvaatteet ja -kengät sekä talviurheiluvälineet ja aseet ja asetarvikkeet.
– Myyntiartikkeleita löytyy meiltä edelleen satamäärin ja oleellista sen kehittymisen kanssa on myös tavaran kierto. Sitä seuraamme todella tarkasti ja valikoima uudistuu myös trendien mukaan, selittää Ilkka Kukkonen.
Kontti takaisin ”villiksi kaupaksi”
Urheilu Kontti toimi 1970-luvulta aina vuoteen 1991 Intersport -ketjussa. Se toi mukanaan omia etujaan hankinnoissa, mutta kauppaketjulta karkasi mopo käsistä Suomen taloushistorian myrskyssä. Urheilu Kontin perustajat Päivi Posio-Kukkosen vanhemmat Kalle ja Kyllikki Posio olivat hoitaneet oman ruutunsa hienosti ja haukkoivat sen takia hetken henkeä. Päätös oli lopulta selkeä: yritys siirtyy takaisin ”villiksi kaupaksi”.
– Ja päivääkään ei ole tarvinnut katua, kiteyttää Päivi Posio-Kukkonen.
Vuosi 1991 oli myös sukupolvenvaihdosvuosi, jolloin kaupassa jo 1980-luvun alussa aloittanut nuoripari Päivi ja Ilkka ottivat kauppiaan viitat harteilleen.
– Haluan korostaa, että ilman osaavaa henkilökuntaa emme olisi pärjänneet muutosvaiheessa ja sen jälkeenkin näin hyvin, sanoo Päivi Posio-Kukkonen.
Henkilökuntaa yrityksessä on ollut vuosien mittaan 2-3 vakituista ja lisäksi yritys on työllistänyt myös ulkopuolisissa ostopalveluissa henkilöitä. Yritys toimii omissa toimitiloissa, jotka rakentuivat vanhan puutalon tilalle 1980-luvun puolivälissä. Samalla valmistui neljä muuta yritystilaa, joista saadut vuokratulot ovat auttaneet taloudessa vuosikymmenten mittaan hyvin.
Verkkokauppa jätettiin pois
Merkittävä osa Urheilu Kontin asiakkaista on heinolalaisia, mutta asiakkaita käy säännöllisesti myös naapurikunnista. Sekä Suomen Urheiluopiston alueelta että moottoritieltä poikkeavien asiakkaiden lukumäärä on lisääntynyt vuosien mittaan mukavasti.
– Teimme verkkokaupasta tutkimuksen. Se sitoisi aivan liikaa henkilökuntaa ja aikaa. Päätimme, että emme perusta omaa verkkokauppaa, sanoo Päivi Posio-Kukkonen.
Kauppiaspariskunnan lapset Meri ja Pyry ovat kouluttautuneet eri toimialoille, joten kaupalle haetaan jatkajaa joskus tulevaisuudessa, kun aika on siihen kypsä.
Asiakkaiden ykköstoive on kauppiaspariskunnalle kristallin selkeä.
– Ei päivää, etteikö joku esitä tykkilumiladun tekemistä raviradan maastoon. Sen tarve vain kasvaa olosuhteiden muutosten vuoksi. Tässä tavallisten ihmisten hankkeessa ei tarvita turhaa vastakkainasettelua. Latu tulee tulisi tosi tarpeeseen ja sillä olisi laskurien mukaan satoja käyttäjiä päivittäin, sanoo Ilkka Kukkonen.
Teksti ja kuvat: Jari Niemi HU