
Vellamo
Heinolasta lähtöisin oleva Vellamo on yksi harvoista suomalaisbrändeistä, joka on solminut yhteistyösopimuksen F1-tallin kanssa. Vellamosta tulee MoneyGram Haas F1 Teamin virallinen nesteytyskumppani (Official Hydration Partner).
Suomalainen premium-vesibrändi Vellamo on solminut merkittävän monivuotisen yhteistyösopimuksen F1-talli MoneyGram Haas F1 Teamin kanssa, jonka kuljettajina toimivat tällä kaudella Esteban Ocon ja Oliver Bearman. Yhteistyön myötä suomalaisbrändi näkyy kokonaisvaltaisesti varikolla, Haas F1 Teamin autoissa, kuljettajien kypärissä sekä kuljettajien ja henkilökunnan juomapulloissa.
Vellamosta tulee yhteistyön myötä Haasin virallinen nesteytyskumppani (Official Hydration Partner) ja yksi ensimmäisistä suomalaisyrityksistä, joka solmii laajamittaisen yhteistyösopimuksen suoraan F1-tallin kanssa. Suomalaisyritys tarjoaa tallille ratkaisuja nesteytykseen ja sitä kautta kuljettajien suorituskyvyn ja palautumisen tukemiseen. Vellamon mineraalivesi on lähtöisin Heinolan Viikinäisissä sijaitsevasta, Suomen ainoasta luonnon mineraalivesilähteestä, josta saatava vesi on peräisin jääkaudelta.
-Vellamo Water on upea lisä kumppaniverkostoomme. Vellamon premium-luokan vesi, joka on peräisin Suomen jääkauden aikaisista pohjavesikerroksista, vastaa täydellisesti kumppaneiltamme odottamaa laatutasoa. Nesteytys on ratkaisevan tärkeää lajissamme, ja Vellamon puhdas, elektrolyyttipitoinen vesi auttaa kuljettajiamme ja tiimimme jäseniä suoriutumaan parhaalla mahdollisella tasolla koko pitkän ja vaativan F1-kauden ajan, kommentoi tiedotteessa MoneyGram Haas F1 -tiimin tallipäällikkö Ayao Komatsu.
Sopimus on Vellamolle valtava investointi mutta myös kriittinen ajuri kasvun tiellä. Vellamo Groupin toimitusjohtaja Teemu Oksa painottaa, että kyseessä on paljon laajempi sopimus kuin vain perinteinen sponsorointiyhteistyö.
-Olemme innoissamme yhteistyöstä MoneyGram Haas F1 -tallin kanssa heidän virallisena nesteytyskumppaninaan. Formula 1 vaatii huippusuorituskykyä, ja Vellamon puhdas, mineraalipitoinen vesi, jota vaalii pohjoisen luonto, sopii täydellisesti tukemaan tiimin menestystä. Kansainvälinen läsnäolomme ja sitoutumisemme laatuun sopivat saumattomasti yhteen moottoriurheilun dynaamisen energian kanssa, ja olemme ylpeitä saadessamme tukea MoneyGram Haas F1 -tallia maailmanlaajuisesti, Oksa kertoo ja jatkaa:
-Yhteistyö Haasin kanssa avaa meille uusia globaaleja mahdollisuuksia ja vahvistaa kansainvälistä näkyvyyttämme. Formula 1 -sarjan suosio on historiallisen korkealla, ja kumppanuus tarjoaa meille merkittävää brändinäkyvyyttä maailmanlaajuisesti. Lisäksi osallistuminen F1-kisaviikonloppuihin mahdollistaa verkostoitumisen huipputason yritysten kanssa, jotka kokoontuvat tapahtumiin eri puolilta maailmaa. Olemme mukana useissa osakilpailuissa, ja pidämme tämänkaltaista strategista suhdetoimintaa keskeisenä osana kasvutavoitteitamme.
Suomalaisesta vedestä vientituote
Vellamon tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaansa huomattavasti Haas-yhteistyön avulla. Tällä hetkellä pääosin Suomessa ja Pohjois-Amerikassa toimiva yritys pyrkii avaamaan nopeasti uusia markkinoita ja kasvaa niissä vauhdilla.
-Tämä on globaalisti merkittävä kumppanuus, sillä yksikään suomalaisbrändi ei ole tehnyt näin laajaa yhteistyötä F1-tallin kanssa. Sen takia odotamme ja uskomme, että tämä yhteistyö on meille pitkässä juoksussa useiden miljoonien eurojen arvoinen, Oksa jatkaa.
Vellamo on kasvanut viime vuosina vahvasti Pohjois-Amerikassa. Suomalaista mineraalivettä myydään Yhdysvalloissa jo noin 800 ravintolassa ja hotellissa. Suomalaisyrityksen tuotteet ovat tarjolla muun muassa useissa luksushotelleissa, kuten Four Seasonsissa ja Ritz-Carltonissa.
-Olemme tekemässä suomalaisesta vedestä todellisen vientituotteen. Meillä on Pohjois-Amerikassa jo merkittävä jalansija – ja olemmekin yksi harvoista suomalaisista brändeistä, jotka ovat pystyneet rakentamaan menestystarinaa rapakon takana, Oksa lisää.
Pohjois-Amerikan lisäksi Vellamo on laajentunut muun muassa Etelä-Koreaan, Hong Kongiin, Iso-Britanniaan, Lähi-Itään ja Etelä-Eurooppaan. Yrityksen tavoitteena on kasvattaa jakeluaan etenkin Aasiassa ja Arabiemiirikunnissa. Heinolasta lähtee maailmalle vuosittain miljoonia vesipulloja. Tänä vuonna yritys arvioi myyvänsä noin viisi miljoonaa vesipulloa.
Yhteistyö Haasin kanssa alkaa vuoden 2025 FIA Formula 1 -maailmanmestaruussarjan 19. osakilpailusta, joka järjestetään Yhdysvaltain Grand Prix Circuit of The Americas -radalla Texasin Austinissa sunnuntaina 19. lokakuuta.