Näyttelijä Jaana Saarinen viihtyy Heinolassa.

Televisiosta, teatterilavoilta, juontokeikoilta ja luennoilta tuttu näyttelijä Jaana Saarinen nähdään Heinolan kesäteatterin kesän 2022 näytelmässä Flirttikurssi 55+. Saariselle kesä on jo viides Heinolassa. Saarisen ohella Sari Siikanderin ohjaamaan elämänmakuiseen näytelmään on jo kiinnitetty Jonna Järnefelt, Anu Sinisalo, Emilia Sinisalo sekä Ilmari Saarelainen.

Freelance-näyttelijänä töitä tekevä Jaana Saarinen ei ole katunut vuonna 2006 tekemäänsä päätöstä jättää vakituinen työ kiinnitettynä näyttelijänä Kotkan kaupunginteatterissa taakseen.

-Se oli ehkä jopa uhkarohkea päätös, mutta en ole katunut hetkeäkään, Saarinen ylistää.

Jo lapsesta saakka kulttuurialalla monessa mukana ollut Saarinen jäi alun perin vakituisesta näyttelijänvirastaan virkavapaalle koettamaan siipiään freelancer-maailmaan, koska halusi tehdä omien sanojensa mukaan vähän kaikkea. Pian hän kuitenkin palasi takaisin työhönsä Kotkaan.

-Koin, etten osaa kaupata itseäni, Saarinen kertaa.

Kaiken kaikkiaan Saarisella vierähti Kotkassa 30 vuotta, joista 25 vuotta Kotkan kaupunginteatterissa. Sitä ennen hän oli kiinnitettynä Lappeenrannan, Mikkelin ja Kokkolan teattereissa.

Lopulta Salatuissa elämissäkin nähty Saarinen teki rohkean ratkaisun ja ryhtyi freelance-näyttelijäksi. Rohkea veto kannatti, sillä vuonna 2007 hänet palkittiin parhaan naisnäyttelijän Venla-palkinnolla roolistaan sarjassa Hopeanuolet.

Näyttelijäntyön lisäksi Saarinen vetää improvisaatiokeikkoja ja luentoja sekä koulutuksia.

-Improvisaatioon sain kimmokkeen jo vuonna 1994, kun Tytti Oittinen ja Eero Saarinen pitivät meille improvisaatiokoulutuksen, Saarinen muistelee kiitollisena tutustumistaan improvisaation saloihin.

Monilla näyttelijöillä on ennen esitystä tiettyjä rutiineja, joilla he keskittyvät roolisuoritukseensa. Saarinen ei tunnustaudu yhdeksi heistä.

-Rutiinit muodostuvat projektikohtaisesti, mutta mitään vaikkapa taikauskoon perustuvaa rutiinia minulla ei ole.

Tällä hetkellä Helsingin kaupunginteatterissa pyörivässä Lapset -näytelmässä Saarinen on muodostanut näyttelijäkollega Aino Sepon kanssa eräänlaisen rutiinin tekstin läpikäymiseen liittyen.

-Käymme tekstin vuorotellen yhdessä läpi maskeerauksen yhteydessä, vaikka ei tietenkään välttämättä tarvitsisi.

Toiseen samaan näytelmään liittyvään rutiiniin ottaa osaa myös näytelmän kolmas näyttelijä, Jukka-Pekka Palo.

-Ennen lavalla nousua halaamme ja sanomme: ’Me ollaan yhdessä’, Saarinen paljastaa.

Turhaa vastakkainasettelua vältettävä

Viimeiset 1,5 vuotta lehtien otsikoita lukiessa on tuntunut siltä, että hallitus ja kulttuuriväki ovat jatkuvasti napit vastakkain. Tilannetta ei helpottanut sekava tilanne kulttuuritukien leikkauksiin liittyen.

-Olihan se järkyttävää, kun pandemia alkoi. Se tuli niin voimalla ja ennalta suunnittelemattomasti, Saarinen kuvailee.

-Olen pahoillani hallituksen puolesta, kulttuurialalla työskentelevä Saarinen myöntää hieman yllättäen ja jatkaa: -Hallitus joutui kovaan paikkaan, arvostelu on välillä ollut liiankin rankkaa.

Saarinen ei halua lisätä vastakkainasettelua, vaan painottaa hallituksen ja aluehallintoviranomaisten toimivan parhaan saatavissa olevan tiedon varassa. Hänestä kulttuurialan ahdinkoa ei edes saisi verrata sairaustapauksiin, sillä ne ovat kokonaan eri asioita.

-Terveydenhoitohenkilökuntaa ei voi kiittää tarpeeksi. Onhan se kiva, että teatterit saadaan auki, mutta se ei ole ehkä ensisijaista.

Hallituksen kaavailemiin, jo nyt peruttuihin kulttuurialan tukien leikkauksiin Saarinen suhtautuu kiihkottomasti.

-Kaikkialta leikataan. On sitten toinen juttu, että rahaahan Suomessa on, kun se vain jaettaisiin oikein, Saarinen toteaa.

-Mutta auttaisihan se paljon, jos kerrottaisiin että miksi leikataan. Odotan paljon, mitä tuleman pitää.

Sen syvemmin Saarinen ei halua kuitenkaan lähteä hallituksen päätöksiä tai päättämättä jättämisiä spekuloimaan.

-Sen takia heidät on sinne valittu, koska minä tai me emme tiedä vastauksia. Kaikki tekevät parhaansa.

-Toki virheet on korjattava, Saarinen lisää ja muistuttaa, että myös kulttuurilla on merkitystä.

-Hengenravinto on vaikeina aikoina erityisen tärkeää.

Saarinen kokikin ilahduttavana sen, kun syyskuun lopulla Lapset -näytelmän ensi-illassa näki pitkästä aikaa yleisöä katsomossa.

-Ihmiset haluavat tulla teatteriin.

Kuin ’serkkula’

Ennen ensimmäistä kesäänsä Heinolan kesäteatterin lavalla Saarisella ei ollut juuri minkäänlaista käsitystä Kymijoen varrella sijaitsevasta pikkukaupungista.

-Lähimatkailuni oli todella huonoilla kantimilla. Tiesin että siellä on vettä. Ja lintutarhasta olin kuullut.

Nyt jo useampi vuosi kesäheinolalaisena on tuonut esille paljon hyviä puolia.

-Tämä on kuin ’serkkula’, jonne on helppo tulla ja jossa on mukava olla, Saarinen naurahtaa kuvaillessaan juuri itse keksimäänsä Heinolaa kuvaavaa sanaa.

Mukavien ihmisten lisäksi Saarinen arvostaa hyvin hoidettua kesäteatteria.

-Hyvin hoidetussa projektissa on kiva olla ja näytellä.

Erityisesti Saarinen korostaa yleisön merkitystä.

-On ilo näytellä, kun tietää että yleisö tykkää.

FAKTA

Nimi: Jaana Saarinen.
Ikä ja kotipaikka: 66, Helsinki.
Ammatti: Näyttelijä.
Koulutus: Ylioppilas sekä lukematon määrä kursseja.
Perhe: Kaksi aikuista lasta.
Motto: Elämä on ihanaa.

Teksti ja kuvat: Jussi Varjo HU

Jaa tämä:
Kategoria: Kuukauden vieras