Huonokuntoisen sillan teräsrakenteet kunnostuksen kohteena. Heinolan kaupungilla on edelleen hyvä vauhti päällä kuntatekniikan kohteiden kunnostamisessa.
Väylävirasto viimeistelee parasta aikaa Heinolan rautatiesillan kunnostussuunnitelmia. Vuonna 1932 käyttöön otettu ja Jyrängönvirran ylittävä silta on vuosikymmenten kuluessa saanut osakseen pieniä kunnostustöitä ja vuonna 2021 sillalle tehtiin erikoistarkastus. Nyt suunnitelmissa on Väyläviraston rautatiesiltainsinöörin Jouko Kjellmanin mukaan mittava perusremontti.
-Silta on teknisesti huonossa kunnossa ja kuuluu harmittavan suureen yli 100:n huonokuntoisen sillan joukkoon. Perusremontti maksanee miljoonia euroja, kuitenkin yksittäisiä sellaisia, sanoo Kjellman.
Jyrängönvirran rautatiesillan massiiviset kivirakenteet ovat Jouko Kjellmanin mukaan kantavilta osiltaan hyvässä kunnossa, joten kunnostamistarve kohdistuu pääasiassa teräsrakenteisiin. Vuonna 2018 uusittiin sillalta radan päällysrakenteet ja kävelyväylästä tehtiin turvallinen.
Sillan kunnostaminen on erityisen tärkeää Stora Enson Heinolan Flutingtehtaalle, jonka tuotteita pääosin sillalla kuljetetaan.
-Perusremontti toteutuu aikaisintaan vuonna 2024, toteaa Kjellman.
Kaupunki vauhdissa
Heinolan maisemakuvaa hallitsevan rautatiesillan remontin lisäksi Heinolan kaupunki jatkaa tehokasta maanalaisen infran uusimista.
Rakennuspäällikkö Ari Matteinen kertoo, että kuluvan vuoden investoinnit nousevat noin 10 miljoonaan euroon.
– Ala-Musterin vedenottamo on investoinneista suurin. Sen kustannus on 3,5 miljoonaa euroa. Näkyvimmän kohteen eli Siltakadun remontti maksaa 2,3 miljoonaa euroa, josta vesihuollon osuus on noin 0,6 miljoonaa euroa. Katutyössä ei ole kohdattu mitään suuria yllätyksiä ja se etenee aikataulussa, ei huomattavia lisätyökustannuksia, selittää Matteinen.
Ala-Musterin vedenottamon ja Siltakadun lisäksi töitä on tehty myös Kaivokadulla ja Virtakadulla ja suunnittelua on toteutettu Sukurantielle, Marjatien ja Mustikkahaan puistolle, Piestanyn rantatielle, torialueelle sekä Sinitaipaleen ulkoilureitille.
Sataman alueella saatiin valmiiksi 500.000 euroa maksanut tukimuurin korjaus ja pitkään kaivattu satamapalvelurakennus otettiin käyttöön. Se maksoi noin 300.000 euroa. Rantapuiston tukimuuri on suunnittelussa siltoihin asti.
Kaivokatu ja tori isoimmat kohteet
Seuraavina vuosina kaupunki jatkaa ruutukaava-alueen kunnostamista. Kaivokadun remontin arvioidaan Ari Matteisen mukaan maksavan 1,5 miljoonaa euroa ja torialueen kunnostamisen 1,2 miljoonaa euroa.
-Katujen korjausvelasta meillä on arvio, vesilaitoksen korjausvelan arviointi alkaa marraskuussa, hän toteaa.
Kaupunkilaiset ovat kyselleet säännöllisesti myös pyöräteiden kunnostamisen perään. Suunnittelussa on Ari Matteisen mukaan Marja-, Sukuran- ja Sammontien jalankulku- ja pyöräilyväylät sekä pienempiä korjauksia omilla väylillä tarpeen mukaan.
-Toivottavasti ely-keskus päällystäisi Sukurantiestä liimatehtaan risteykseen johtavan väylän, Matteinen sanoo.
Prisman suunnittelu on käynnissä ja siihen liittyy joko liikennevalojen tai kiertoliittymän rakentaminen Tähtiniementien risteykseen.
-Vanhaan Hökärin liittymään suunnitellaan nyt kiertoliittymää ja alikulkutunnelia. Liikennevalojen tilannetta tulee arvioida, kun nähdään Prisman vaikutus keskustan liikenteeseen, pohtii Ari Matteinen.
Teksti ja kuva: Jari Niemi