Kimolan kanavan valmistuminen on jo tuottanut investointeja Heinolassa ja Kouvolassa.
Elokuun alussa 2020 avattu Kimolan kanava yllätti suosiollaan positiivisesti myös kanavan ylläpitäjän Kouvolan kaupungin. Sulussa ilmenneiden ongelmien vuoksi viivästynyt kausi tuotti noin 800 sulkukäyntiä, kun koko kesän tavoite oli asetettu 1 000:een.
Nälkä kasvaa syödessä. Niinpä Kouvola on kehitysjohtaja Petteri Portaankorvan mukaan asettanut tavoitteeksi jopa 1 500 sulutusta veneilykauden 2021 aikana.
– Viime vuonna yksinomaan elokuussa sulutuksia oli 550, joten tavoite pitäisi olla saavutettavissa, toteaa Portaankorva.
Tulevan kesän sulutuskausi avattiin Kalkkisten ja Vääksyn sulkujen kanssa yhtä aikaa 7. toukokuuta.
Kimolan kanavan avaaminen vesiliikenteelle on vauhdittanut vesimatkailuun liittyviä investointeja Heinolassa ja Kouvolassa sekä kanavan sululla. Kanava loi Suomeen uuden vesireitin, jonka toinen pääte- tai alkupiste on Virtakivessä Voikkaalla. Sinne on valmistunut uusi vierasvenesatama, johon tulee kahdeksan paikkaa matkaveneelle ja 34 pienveneille sekä laivalaituri. Toinen pääte- tai alkupiste on Pielavedellä 400 kilometrin päässä.
Vierasvenesataman lähelle on valmistunut Hirvelän kotisatama, joka palvelee paikallisia veneilijöitä. Veneiden laskeminen veteen ja nostaminen maalle on keskitetty Hirvelän kotisatamaan, jonne Heinolan Järvipelastajat ry:n alajärjestö Kouvolan Järvipelastusasema rakentaa veneilijöitä palvelevan 150 neliöisen huoltorakennuksen.
Myyntiauto kurvaa sululle
Kanavan sululle Kouvola kaavaili aluksi huoltorakennusta, josta olisi löytynyt ravintolatilojen lisäksi suihku- ja pukeutumistilat veneilijöille. Kun noin 100 neliön kokoisen kiinteistön rakentajaksi ei löytynyt yrittäjää, Kouvola päätyi tekemään vuokrasopimuksen kioskipaikasta heinolalaisen Kuitulinja Oy:n kanssa. Yrityksellä on kaikkiaan viisi myyntiautoa ja kuusi myyntivaunua. Yksi autoista sijoitetaan yrittäjä Jarno Koivumäen kertoman mukaan kanavasululle toukokuun alussa. Vuokrasopimus on ajoitettu 15.4.–30.9. ajalle.
– Realismia on se, että auto on paikalla koulujen alkamiseen saakka. Kioskiauto palvelee myös läheisen luontopolun käyttäjiä, toteaa Koivumäki.
Myyntiautosta, tai ruuhka-aikoina myyntiautoista, löytyy Jarno Koivumäen mukaan perinteisiä kioskitarvikkeita, mutta ei tupakkaa tai alkoholia.
– Tupakkaa ja alkoholia emme ole myyneet koskaan. Kouvola rakennutti onneksi sululle porakaivon, ja toimittaa myös kunnolliset vessat, jotka tyhjennetään säännöllisesti, selvittää Koivumäki.
Kouvola on parantanut Kimolan alueella myös luontopolun viitoituksia. Sen sijaan meriyhteyden puhkaisusta ei Petteri Portaankorvan mukaan ole viime aikoina keskusteltu virallisella taholla.
Heinolakin tarjoaa parempia palveluja
Heinolan satamaan valmistuu kesällä vierasveneilijöitä palveleva huoltokiinteistö ja rantasauna. Lisäksi sataman rantamuuria on kunnostettu. Rantakahvila Tyyr-puurissa aloittaa uusi yrittäjä, Satu Pekkala. Saunaa kylpylän rantaan rakentaa Martti Pöyhönen.
Heinolan satama sijaitsee aivan keskustan ja Maaherranpuiston kupeessa. Kaupunki on elinvoimajohtaja Heikki Mäkilän mukaan varautunut myös sähköliittymiä rakentamalla Maaherranpuistossa järjestettäviin isompiin tilaisuuksiin tulevaisuudessa.
– Matkailijoita tavoittelemme myös viime aikojen ratkaisuilla. Vanhan linja-autoaseman alueesta on muotoutumassa monipuolinen perhepuisto. Siellä on jo lintuhoitola vesilintutaloineen, Dorkin puisto sekä lasten liikennepuisto, ja sinne rakennetaan myös pump-track-rata ja avataan kahvila. Odotamme myös Heinäsaaren alueen, Kylpylän alueen ja vesitornin uusien omistajien kehittävän matkailuun liittyvää toimintaa, toteaa Mäkilä.
Kimolan kanavan erikoisuutena on Euroopan mittakaavassa ainutlaatuinen, peräti 70 m pitkä kalliotunneli sekä poikkeuksellisen korkea 12 m sulutuskorkeus.
Kanavan pituus on noin 5,5 km. Kanavan sulun ja tunnelin alueella on pysäköintialue ja näköalatasanne. Sululta on matkaa Vuolenkosken vierasvenesatamaan tietä pitkin noin 6 km.
Heinolan Laivaosakeyhtiö jatkaa kanavaristeilyjä yhtiön Pyhäjärvi-aluksella.
Kimolan kanavan rakentamisesta vastasi Väylävirasto. Hankkeen kustannusarvio oli 20,8 milj. euroa, josta valtion rahoitusosuus on 2/3 ja alueen kuntien (Kouvola, Iitti ja Heinola) 1/3.
Jari Niemi HU