Joulun suosikkituotteita ovat kirjojen ja joulumakeisten ohella mm. erilaiset sisustustuotteet.
Joulukauppa käy lähes entiseen malliin. Kaupan liitosta ennakoitiin jo marraskuussa, että koronarajoitusten höllentyminen saa ihmiset liikkumaan viimevuotista enemmän, jolloin rajoitukset olivat vielä monin paikoin voimassa. Rokotuskattavuuden nousu ja lähes täysin poistuneet, joskin joulukuussa jälleen kiristyneet, rajoitukset ovat saaneet ihmiset liikkumaan kaupoissa ja ostoskeskuksissa lähes entiseen malliin.
Eräänlaisena lähtölaukauksena kaupan joulusesongille on jo useamman vuoden ajan toiminut Yhdysvalloista lähtöisin oleva Black Friday -kampanja. Marraskuun loppupuolella kiitospäivän jälkeisenä perjantaina vietettävä päivä näkyy yhä enemmän myös Suomessa. Päivä on myös laajentunut koko viikonlopun tai jopa viikon mittaiseksi ostoshulinaksi, jolloin kauppiaat mainostavat toinen toistaan edullisempia ja ainutlaatuisempia tarjouksia. Joulukauppa onkin aikaistunut aiemmasta. Muun muassa Tokmannilta ja Lahden Sokokselta kerrotaan, että erilaisilla kampanjoilla on joulukauppaa aikaistava vaikutus. Sen sijaan Suomalaisesta kirjakaupasta viestitetään, että kirjojen myyntiin kampanjoilla on pienempi vaikutus.
-Myynnillisesti suurimmat päivät osuvat jouluviikolle, Suomalaisen Kirjakaupan kaupallinen johtaja Reetta-Liisa Pikkola kertoo.
Kirjoissa on joka vuotiseen tapaan useampia hittejä, joihin lukeutuvat mm. kirjallisuuden Finlandia -palkinnon voittajat.
-Muita on mm. Rosa Liksomin Väylä, Mauri Kunnaksen Kuka kaappasi auringon? ja Björn Wahlroosin Barrikadeilta pankkimaailmaan. Myös laadukkaat taidetarvikkeet ja erilaiset palapelit ovat suuressa suosiossa, Pikkola luettelee.
Joulun hittituotteiksi ennustetaan perinteisten suosikkien eli kirjojen, lelujen, pelien ja joulumakeisten lisäksi erilaisia sisustustuotteita. Taustalla vaikuttaa koronan aikana lisääntynyt kotona vietetty aika, ns. kotoilu.
– Nyt panostetaan kodin viihtyvyyteen, Tokmannin sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö Maarit Mikkonen kertoo.
Lahden Sokokselta kerrotaan, että viime vuonna näkynyt varovaisuus ja empiminen näkyi joulukaupan painottumisena parille viikolle ennen joulua. Tästä joulusta Sokoksella ennakoidaan niin sanottua ’’oikeaa joulua’’ eli joulukauppa kulkee vuoden 2019 jäljillä. Sokoksella kotiin panostaminen näkyi viime jouluna, mutta tänä vuonna ollaan palailemassa perinteisempiin ja henkilökohtaisempiin lahjoihin, kuten mm. kosmetiikkapaketteihin. Kotona vietettävä aika näkyy erityisesti pukeutumisen puolella. Hupparit ja erilaiset olo- ja collegeasut tekevät kauppansa.
K-Citymarket-ketjusta kerrotaan, että viime vuonna ostettiin paljon pienikokoisia lahjoja, kun ihmiset kokoontuivat kasvokkain aiempaa pienemmällä porukalla. Nyt ketjussa ennustetaan, että lahjojen fyysinen koko jälleen kasvaa, kun joulua päästään viettämään isommilla porukoilla.
Kulutustottumuksissa on yleisesti ottaen havaittu hienoisia muutoksia.
-Koronan myötä ihmiset ovat käyttäneet enemmän rahaa ruokaan ja kotiin, kun esimerkiksi matkustelu on vähentynyt, mutta pääasiassa kulutustottumusten päälinjat ovat säilyneet melko samansuuntaisina, K-Citymarketin osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg kertoo.
Teksti ja kuva: Jussi Varjo HU