Ensimmäisen kauppansa, K-Halli Kasakan, vuonna 1989 Lahdessa avanneella Risto Veijasella on menossa 23:s vuosi kauppiaana keskiostokseltaan Suomen suurimmassa Citymarketissa.
Toisen polven kauppiaalla on kaupanteko veressä.
-Aloitin isän kaupalla 16-vuotiaana, ja hyvin pian työskentelin jo myymäläpäällikkönä, Veijanen kertoo.
Vaimonsa kanssa ensimmäisen kauppansa Lahden Metsäkankaalle avatessaan kauppiaspariskunta oli Suomen nuorimpien joukossa. Kauppiaan omien sanojensa mukaan oman kaupan avaaminen jännitti todella paljon. Jännitystä ei helpottanut pankista nostettu 800 000 markan laina.
34 vuotta myöhemmin tässä sitä nyt kuitenkin ollaan, ison ja vastaremontoidun Citymarketin kauppiaan juttusilla uusissa toimistotiloissa. Muutos kauppiasvuosien aikana on ollut iso. Veijasen tie on kulkenut yhdeksän henkilöä työllistäneestä K-Halli Kasakasta keskimäärin noin 70 henkilöä työllistävään Citymarketiin. Tästä joukosta noin 30 työskentelee kauppiaan yrityksessä. Citymarketeissa liiketoiminta on jaettu kauppiaan ja Keskon kanssa siten, että tavarapuolesta vastaa Citymarket-ketju ja päivittäistavarapuolesta kauppias. Lisäksi talossa työskentelee ulkopuolisen siivousyrityksen ja sushibuffetin väkeä.
Ennen Heinolan Citymarketissa aloittamista vuonna 2001, Veijanen ehti toimia kauppiaana useissa haastavissakin kauppapaikoissa.
-Totesin aikoinaan silloiselle Keskon aluejohtajalle Lassilan Ristolle, että haluan Citymarketin kauppiaaksi. Hän totesi siihen, että jos saat Trion alakerrassa toimivan Ruokamammutin menestymään, pääset Citymarketin kauppiaaksi. No enhän minä sitä saanut, Veijanen naurahtaa.
Veijasen aikana Lahden Trion alakerran kauppapaikka liiketyypitettiin uudelleen Suomen ensimmäiseksi K-Marketiksi, K-Market Veijariksi. Lahdesta Veijasen tie ennen Heinolan Citymarketia vei vielä muutamaksi vuodeksi Kangasniemelle K-Market Puulantorin kauppiaaksi. Kaiken kaikkiaan Veijanen on toiminut kauppiaana viidessä eri kauppapaikassa. Ensimmäisen kauppansa jälkeen ennen Trion alakertaa hän pyöritti Citytoria Vääksyssä.
Uutta tekniikkaa
Veijasen kauppiasuraan Heinolan Citymarketissa mahtuu useita remontteja. Suurin niistä on juuri valmistunut.
-Remontissa uusittiin mm. kaikki talon sähköjohdot, ilmanvaihto, muuntamo, kylmätekniikka, kamerat ja kulunvalvonta, Veijanen luettelee.
Remontin myötä uudistettu myymälä sai noin 700 neliötä lisää pinta-alaa. Lisäksi myymäläkalusteita modernisoitiin ja kauppaan tuotiin itsepalvelukassat.
Kaupan alan suurimpana muutoksena oman kauppiasuransa aikana Veijanen kokee tietotekniikan kehittymisen.
-Tiedon seuranta on helpottunut. Enää esimerkiksi hinnoittelua ei tarvitse tehdä mututuntumalla tai suurinta osaa tuotetilauksista ei tarvitse tehdä käsin.
Valikoimat ovat myös kasvaneet.
-Ihmiset matkustelevat paljon, ja toivovat valikoimiin uusia tuotteita, Veijanen kertoo.
Tätä nykyä Heinolan Citymarketin valikoimissa on noin 20 000 tuotetta.
Tarjouskampanjat ovat myös muuttuneet aiemmasta.
-Aiemmin esimerkiksi tarjouksessa olleita karjalanpiirakoita saattoi tulla lavoittain, sillä kysyntä oli valtava. Tänä päivänä on äärimmäisen vaikeaa tilata juuri oikeaa määrää tarjoustuotteita, jotta hävikkiä ei syntyisi.
Kauppias nostaa esiin myös ikuisuuskysymyksen tarjoustuotteiden riittävyydestä.
-Esimerkkinä lenkkimakkaratarjous, joka on samaan aikaan voimassa koko Suomen Citymarketeissa. Ei teollisuus pysty valmistamaan tuotteita määräänsä enempää, vaikka kauppa tilaisi kuinka suuria määriä tahansa.
Vahva kesäkauppa
Kauppansa tulevaisuuden Veijanen näkee valoisana.
-Citymarket säilyy tässä aina, vaikka toki Heinolan väkiluvun vähentyminen huolettaa. 17 000 asukasta yksinään ei riitä tämänkokoisen kaupan pyörittämiseen, mutta onneksi on kesäasukkaat.
Heinolan Citymarket onkin voimakas kesäkauppa. Risto Veijanen laskeskelee Citymarketin vaikutusalueella olevan noin 8 000 vapaa-ajan asuntoa. Kesäasukkaiden ostokset näkyvät vahvasti kaupan myyntiluvuissa.
-Vaihtelu kesän ja talven välillä on todella suurta. Kesäperjantain yhden tunnin myynti saattaa olla suurempi kuin talven hiljaisemman päivän koko myynti, Veijanen kertoo ja lisää:
-Kesäisin lihamyynnin osuus koko myynnistämme on Suomen suurin koko ketjutasolla. Lisäksi olemme kesällä Suomen suurimpia panimojuomien ja lonkeron myyjiä.
Yleisellä tasolla Veijanen näkee kaupan keskittymisen suurempiin yksiköihin jatkuvan. Yksi kehitystä mahdollisesti vauhdittava tekijä on vuonna 2029 voimaan astuva säädös, joka kieltää vanhan kylmäaineen käytön kaupan kylmäkalusteissa.
-Uusiminen on kallista, Veijanen toteaa.
Etenkin isoissa kaupungeissa trendinä on ruoan verkkokauppa. Risto Veijanen ei kuitenkaan näe ainakaan tässä hetkessä ruoan verkkokaupalla menestymisen mahdollisuuksia Heinolan kokoisessa pikkukaupungissa.
-Isoin haaste on tavarankeräily. Meillä ei ole samalla tavalla volyymia kuin isoissa kaupungeissa, jotta toiminnan saisi kannattavaksi.
Kuin kotiin tulisi
Kauppiasuran alkuaikoina Veijasen työpäivät venyivät todella pitkiksi. Nykyään koko perheen ollessa mukana kaupan pyörittämisessä, Veijanen on voinut keskittyä enemmän ohjaavaan johtajuuteen.
-Vastuunjako on helpottanut omaa työtaakkaa.
Kauppias ei omien sanojensa mukaan juurikaan irtaudu töistä – eikä koe sille tarvettakaan.
-Kun tulen tänne kaupalle, on kuin kotiin tulisi. Vaimo ja tyttäret ovat jo täällä, ei puutu muuta kuin kissa, hän naureskelee.
Omasta jaksamisestaan kauppias pitää huolta mm. mökkeilemällä ja kuntosalitreenillä.
-Kuntosali jäi vähän tauolle kaupan remontin aikana päivien venyessä, mutta yritän sitä nyt herätellä uudelleen.
-Mutta pääasiassa vaimon kanssa ollaan vaan, ja pidetään omasta kunnosta huolta.
Kauppansa mottona Veijanen mainitsee Meille on kiva tulla.
-Ei kaiken tarvitse olla niin vakavamielistä. Mutta ammattitaitoinen pitää olla. Ja ammattilaisten ympäröimänä kaikki on helpompaa.
KUKA
Risto Veijanen
Ikä ja kotipaikka: 60 vuotta, Lahti.
Ammatti: Kauppias.
Koulutus: Peruskoulu. Monia valmennuksia K-Instituutissa, mm. K-kauppiaskoulutus.
Harrastukset: Mökkeily.
Motto: Aina kannattaa yrittää.
Teksti: Jussi Varjo HU
Kuvat: Marko Latvanen