-Et voi olla tosissasi! Irma Thyni sai epäuskoisen vastaanoton idealleen avata juhlamekkoihin ja asusteisiin erikoistunut myymälä Vierumäelle isänsä entiseen autokorjaamoon. Pohjalla oli pukeutumisneuvojan koulutus, joten ei ihan ”hyppyä tuntemattomaan” tarvinnut tehdä.
– Asiakas saa kokonaisvaltaista palvelua, koska olemme sopimuksen mukaan auki. Juhlapuvun hankkiminen saattaa olla kerran elämässä -hankinta, joten siihen voi satsata myös aikaa. Katsomme asiakkaan kanssa kokonaisuuden alusvaatteista lähtien iltalaukkuun ja kenkiin asti. Ohjailen asiakasta hienovaraisesti katsomaan eri vaihtoehtoja, kertoo Irma.
– Hyvä kokemus asiakkaalle ja luottamus ovat avainasiat tässä ammatissa.
Tanska, Amerikka ja Puola suurimmat tuottajamaat
Kankaat ovat kalliita, käsityö on arvokasta, joten suomalaisia mekkoja ei valitettavasti ole tarjolla.
– Miksei koot voi olla standardisoituja? ihmettelee Irma.
– Kokorakenne on muuttunut vuosien varrella. Yleensä asiakkaan pitää sovittaa useita mekkoja, että löytyy juuri se istuvin ja paras mekko. Asiakkaan etu on sama kuin minunkin eli näyttää hyvältä.
Suomalaisten kansallisväri musta
Sesonkiajat ovat vuosittain samat. Huhti- ja toukokuusta itsenäisyysjuhliin saakka. Hiljaisimmat kuukaudet ovat joulu-, helmi- ja maaliskuu. Tummansininen ja kirkkaan punainen ovat suosiossa aina mustan lisäksi, joskin tämän syksyn ja talven sesongissa uusiksi väreiksi ovat nousseet yllättäen vihreä ja viininpunainen.
– Isot tyllihameet ovat jäämässä vähemmistöön esimerkiksi vanhojen tansseja ajatellen. Ostetaan mieluummin sellainen mekko, jota voi käyttää useammassa paikassa, enemmän iltapukutyyppinen kuin prinsessamekko. Linnanjuhliinkin voidaan nykyään mennä jo samalla vaatteella toisenkin kerran.
Irma on itse saanut kunnian osallistua juhliin vuonna 2008.
– Tällä hetkellä ei ole myytävänä käytettyjä mekkoja, mutta ehkä bisnesidea laajenee siihen suuntaan. Kuten haaveissa oleva oma mallistokin, maalailee Irma Thyni tulevaisuuttaan.
Teksti ja kuva: Jetta Kuitunen