Maidosta ja muutamasta muusta raaka-aineesta koostuu uusi, orimattilalaislähtöinen vaahtoherkku, Makuvaahtis. Täydelliseen lopputulokseen tarvitaan tietenkin myös vaahdon valmistukseen soveltuva laitteisto.
Koostumukseltaan pumpulinpehmeän ja ilmavan Makuvaahtiksen idean äiti Johanna Rytilahti kertoo vaahtoherkun syntyneen kotikeittiössä erilaisten kokeilujen kautta vuonna 2018. Tuotekehitystyö jatkui ensimmäiset 2,5 vuotta Rytilahden omistaman kuntosalin boilerihuoneessa. Kun sopiva koostumus oli saatu aikaan, kiersi Rytilahti tiimeineen pääkaupunkiseudulla, Itä-Suomessa ja Seinäjoella markkinoimassa tehosekoittimessa valmistuvaa tuotetta.
-Jo alusta asti oli selvää, ettemme voi lähteä markkinoimaan blenderissä sekoitettavaa tuotetta laajemmalle, Rytilahti naurahtaa. Olikin kehiteltävä oikeanlainen laitteisto tätä tarkoitusta varten. Tässä kohtaa kuvaan astui Tuomo Jääskeläinen, jolla on pitkä ura koneiden ja laitteiden suunnittelun saralla. Jääskeläisen mukaan laitteen suunnittelussa keskeistä oli kiinnittää huomiota muotoilupuoleen, mutta myös kustannuksiin ja niiden kohtuullisuuteen. Huomio oli laitteen pitämisessä mahdollisimman primitiivisenä.
-Mitä vähemmän osia, sen parempi, Jääskeläinen toteaa.
Erinäisten kokeilujen kautta syntyikin laitteen prototyyppi, joka oli syyskuussa sijoitettuna Vierumäen Matkakeitaalle antamassa asiakkaille ensikosketuksen Rytilahden sanoin täysin uuteen tuotteeseen. Makuvaahtista Rytilahti ei toisaalta kutsuisi terveystuotteeksi, muttei myöskään ihan tavalliseksi elintarvikkeeksi.
-Tämä on jotain ihan uutta, eräänlainen hyvinvoinnin tuote, hän toteaa. Runsaasti proteiinia, mutta vain vähän kaloreita sisältävä vaahtomainen tuote saattaakin vedota niin proteiinia metsästäviin kuntoilijoihin kuin kahvin seuraksi viineriä kevyempää vaihtoehtoa etsiviin.
Matkakeitaalla oli käynnissä tuotteen kolmas pilotointivaihe, jossa Rytilahti tiimeineen selvittää tuotteen kysyntää ja sitä, miten loppukäyttäjät eli asiakkaat ottavat uuden tuotteen vastaan. Aiemmat pilotoinnit on tehty Rytilahden kuntosalilla ja pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa päivittäistavarakaupassa.
-Start-upeille on tärkeää päästä loppukuluttajien luokse, Rytilahti korostaa ja kiittelee samalla sitä, miten paikalliset yrittäjät ovat antaneet mahdollisuuden suorittaa pilotointia omissa toimipaikoissaan.
-Samalla yrittäjät voivat tarjota jotain uutta asiakkailleen. Mutta toki konseptin on oltava valmis, Rytilahti huomauttaa.
Suuri markkina
Start-up -yrityksen perustaminen Suomessa vaatii pitkän uran vähittäiskaupan parissa tehneen Johanna Rytilahden mukaan itsensä likoon laittamista ja sitä, että tietää mistä puhuu. Ja paljon työtä, erityisesti rahoituksen hankkimisen suhteen. Makuvaahtis on saanut rahoitusta muun muassa Business Finlandilta ja Ely-keskuksilta. Rahoitusten etsimisessä ja T&K-projektissa etenemisessä apuja on saatu Suomen Tuotekehitysyhdistykseltä.
Rytilahti kannustaa rohkeasti muitakin yrittäjiä hyödyntämään tarjolla olevaa rahoitusta ja sparrausapua, sillä hänen mukaansa Suomi tarvitsee yrittäjiä.
-Erityisesti pienten yritysten merkitys on suuri, onhan meitä Suomessa 270 000.
Rahoituksen lisäksi Rytilahti korostaa hyvän tiimin merkitystä osana menestystä.
-Tiimin merkitys on valtava. Sinun on saatava ympärillesi itseäsi älykkäämpiä ihmisiä, Rytilahti sanoo.
Välipalasegmenttiin tähtäävää tuotetta Rytilahti kumppaneineen lähti kehittämään, sillä Rytilahden mukaan jopa 40 % ihmisten päivittäisestä energiansaannista tulee välipaloista. Vastoin yleistä trendiä, jossa maitotuotteita korvataan yhä enenevissä määrin esimerkiksi erilaisilla kaura- ja soijavalmisteilla, Rytilahti uskoo maidon olevan edelleen vahvassa asemassa paitsi Suomessa, myös kymmenissä muissa maissa.
-Maito on edelleen hyvä perusraaka-aine, hän toteaa.
Samalla tulee puheeksi maitopohjaisen Makuvaahtiksen korkea kotimaisuusaste, sillä kehitystyön lisäksi raaka-aineet ja laitevalmistus ovat käytännössä täysin kotimaista alkuperää. Rytilahti kuitenkin lisää, että Makuvaahtiksestakin on jo suunnitteilla vegaaniversio.
Suomen markkinan valloittamisen lisäksi tavoitteissa siintää Makuvaahtiksen kansainvälistäminen.
-Sitä ennen käydään kuitenkin seuraava rahoituskierros ja tehdään kovaa duunia, Rytilahti päättää.
Teksti ja kuvat: Jussi Varjo HU