Toimintaansa uudistava Itä-Hämeen matkailuyhdistys on uusimmassa strategiassaan päättänyt keskittyä toiminta-alueensa matkailuyritysten tarpeisiin.
Aiemmin yhdistyksen toisena painopistealueena olleesta yksityisjäsenten toiminnasta on resurssien puutteessa päätetty luopua. Yksityisjäsenet ovat edelleenkin tervetulleita yhdistyksen jäseniksi, mutta aiemmin tarjolla olleita matkailupalveluita ja tutustumisretkiä ei enää järjestetä.
Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana viime vuodesta lähtien toiminut Mia Tommola kertoo, että yhdistyksen jäsenyys mahdollistaa yrityksille verkostoitumista, tutustumista alueen muihin yrittäjiin ja näkyvyyttä.
– Kun tunnemme toisemme ja tapaamme toisiamme, voimme enemmän tehdä vaikkapa yhteismarkkinointia, osaamme suositella alueen yrityksiä, palveluja asiakkaillemme, Tommola korostaa.
Itä-Hämeen matkailuyhdistyksellä on tällä hetkellä noin nelisenkymmentä yhteisöjäsentä.
Heinola palkittiin alkuvuodesta Matkamessuilla Suomen toiseksi vetovoimaisimpana matkailualueena. Heinola jäi täpärästi 0,4 pisteen erolla ensimmäiseksi rankatun Rovaniemen taakse.
– Heinolan matkailualan yrittäjissä on jo pidemmän aikaa ollut hyvää pöhinää. Suomen Urheiluopisto Vierumäellä on kovassa nosteessa, jota tänä vuonna alueelle valmistuva kylpylä entisestään lisää. Koko maakunnan matkailun edistämisessä Visit Lahti on tehnyt hyvää työtä, josta osoituksena alueellemme saadut suurtapahtumat, Heinolan kaupungin kulttuurisihteeri Saija Jäppinen totesi heti palkinnon jälkeen julkaistussa tiedotteessa.
Mia Tommola näkee alueen valtteina erityisesti vesistöt, luonnon ja kulttuuritarjonnan.
– Heinola on tosi kaunis kesäkaupunki ja Itä-Hämeen alueella on paljon ihania ja romanttisia kesäkahviloita, ravintoloita, tapahtumia, konsertteja ja teatteria.
Alueen houkuttelevuutta voisi Tommolan mukaan lisätä markkinointia ja näkyvyyttä lisäämällä.
– Ja kun teemme jokainen yrittäjä parhaamme omassa yrityksessämme, yhdessä toinen toistamme myös asiakkaalle kehuen, saamme asiakkaiden viipymän pidemmäksi ja asiakaskokemuksen paremmaksi. Meillä kesäpaikkakunnilla on paljon vieraita, jotka tulevat joka kesä uudelleen ja palvelemalla heitä hyvin, alkaa ”puskaradionkin” kautta meidän alueemme nousemaan.
Tulevaa kesää alueen matkailuyrittäjät odottavat innolla, erityisesti pitkän talven jälkeen.
– Varmasti jo suunnitelmat ja markkinoinnit ovat pitkällä yrityksissä. Toivomme tietysti kaikki paljon vieraita alueelle! Tommola tiivistää tunnelmia.
Teksti: Jussi Varjo HU